maandag 8 oktober 2012

Vertelde wereld *)


'Kijk mama onze trein kómt, ik zie steeds meer van dat geel!' Ik kijk naar een kleine jongen. Stevig aan de hand van zijn moeder, mag hij voorover hangen om langs de rails te kijken. Ik zit hier maar wat en wacht op mijn eigen vertraagde trein: tijdwinst die me getuige maakt van dit unieke bericht, dat steeds meer geel betekent groter worden, dichterbij komen

De huizen, de bomen en de kerk waren kleiner als je van de heuvel af weer naar beneden liep...De zilvervliegjes in de zomerlucht, klein als het speldje dat mijn zusje droeg en toch waren ze – dat was verteld – groter dan een autobus. En de sterrenstipjes in de avondhemel, de eerste keer dat ze verteld hadden hoe groot sterren zijn: wat waren dan nog die gaatjes in het zwart? En de aarde was rond, toch viel je er niet af. Als een vlieg op een sinaasappel hing je aan de aarde...Wat was echt, in een wereld die nog dagelijks anders werd, door wat men je vertelde?

Ik schrik op van een doorgaande trein. Een vlaag geel. Veel geel. Voorbijschietend struif.
Gelukkig was dat kind al eerder veilig ingestapt: kleiner wordend geel in de verte
 
de man op de bank
heeft zijn trein gemist - tijd zat
hij is ver van huis

*) Eerder gepubl. In 'Reis door de dag', een boekje met haibuns, uitg. 't Schrijverke, Den Bosch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten