donderdag 9 augustus 2012

Alle vogels *)

Bij het knippen van het klimop trof ik een leeg vogelnest aan. De tweede leg is ook al uitgevlogen. Daar heb ik op gewacht voor ik ging snoeien. Vogels zitten niet zo aan hun huisje gebakken. Althans het lijkt erop dat ze hun kunstige bouwsels na het uitvliegen voorgoed de rug toekeren. Het nest heeft gediend, het nest kan gaan.
Maar wat bouwen ze fraai! Het is er van binnen zo mooi rond, zacht en gaaf… ik zou nergens liever gelegd worden. Dan pas valt mij op wat de ouders allemaal verwerkt hebben aan bouwmateriaal. Een sliertje plastic, waarschijnlijk het bindtouwtje voor een vuilniszak, is er kundig doorheen geweven. Als ik me verdiep in de details, zie ik nog fijner weefwerk: haren van Wapper de hond, en van Zwartje de kat. Ook een paar grijzende… heeft mijn lief zich in de tuin zitten kammen?
‘s Avonds rijdt in de schemer een oude auto langzaam door mijn straat: morgen is het grof vuil. Iemand zoekt hier spullen, voor zichzelf of voor de handel

een late vogel
vliegt langs de avondhemel
elke boom al bezet?

*) Eerder verschenen in 'Reis door de dag', een uitgave van 't Schrijverke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten